Επιστήμες Ακοής, Ομιλίας, Λόγου

Κωδικός μαθήματος
2103
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι διδασκόμενοι με τη φυσιολογία της αναπνοής, της φώνησης, της αντήχησης και της άρθρωσης όπως και με μεθόδους ανάλυσης της ακοής, της ομιλίας και του λόγου.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωσή του οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά του ήχου
  • Να αναλυθούν μέθοδοι μέτρησης της αναπνοής, φώνησης, αντήχησης, και άρθρωσης που χρησιμοποιούνται στη λογοθεραπεία
  • Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά της ομιλίας μέσω της ακουστικής μεθόδου

Να αξιολογούν την ομιλία διαμέσου της ακουστικής ανάλυσης Να αναλύουν την ομιλία διαμέσου της ακουστικής ανάλυσης

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος:

Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι διδασκόμενοι με τη φυσιολογία της αναπνοής, της φώνησης, της αντήχησης και της άρθρωσης όπως και με μεθόδους ανάλυσης της ακοής, της ομιλίας και του λόγου.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.

Τίτλος ενότητας

  1. Τα φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου
  2. Η μετάδοση του σήματος ομιλίας
  3. Μέθοδοι ανάλυσης της φυσιολογίας των συστημάτων αναπνοής, φώνησης, αντήχησης και άρθρωσης
  4. Στατικοί πνευμονικοί όγκοι, χωρητικότητες και μέτρησή τους
  5. Μέτρηση φώνησης, ηλεκτρογλωττογραφία
  6. Ακτινογραφία, βιντεοακτινοσκόπηση, ηλεκτρομυογραφία
  7. Μέτρηση αντήχησης
  8. Μετρήσεις άρθρωσης
  9. Ηλεκτροϋπερωογραφία (electropalatography)
  10. Η φυσιολογία του ακουστικού συστήματος
  11. Ακουστική ανάλυση Ι (θεωρία)
  12. Ακουστική ανάλυση ΙΙ (βασικές έννοιες και ασκήσεις)
  13. Ανακεφαλαίωση

Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

50

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

36

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα μέσω του συστήματος πολλαπλής βιβλιογραφίας

  1. Behrman, A. (2018). Η επιστήμη της ομιλίας και της φωνής. Αθήνα: Κωνσταντάρας.
  2. Johnson, E. (2011). Νευροανατομία. Αθήνα: Κωνσταντάρας.
  3. Seikel, J. A., Drumright, D. G., & King, D. W. (2019). Ανατομία και φυσιολογία ομιλίας, λόγου και ακοής. Αθήνα: Κωνσταντάρας.

Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης

  1. Ferrand, C. T. (2019). Speech science: An integrated approach to theory and clinical practice. Boston: PearsonAllyn & Bacon.
  2. Hixon, T. J., Weismer, G., &Hoit, J., D. (2018). Preclinical speech science bundle. San Diego: Plural.
  3. Kent, R. D., & Read, C. (2002). Acoustic analysis of speech. New York: Delmar.
  4. Moore, B. C. J. (2012). An introduction to the psychology of hearing. London: Academic Press.
  5. Mullin, W. J., Gerace, W. J., Mestre, J. P., &Velleman, S. L. (2016). Fundamentals of sound with applications to speech and hearing. New York: Pearson Allyn & Bacon.
  6. Rosenzweig, M., Breedlove, S. M., & Watson, N. V. (2011). Βιολογική ψυχολογία: Εισαγωγή στην συμπεριφορική και γνωσιακή νευροεπιστήμη. Αθήνα: Παρισιάνου.
  7. Roth, F. P., & Worthington, C. K. (2016). Εγχειρίδιο λογοθεραπείας (επιμ. Ν. Τρίμμης, Ν. Ζιάβρα, & Μ. Νησιώτη). Λευκωσία: BrokenHill.
  8. Yost, W. A. (2000). Fundamentals of hearing. New York: Academic Press
  9. Οκαλίδου, Α., Βούλτσιος, Η., Fourakis, M., & Γουδήρας, Δ. (2009). Αντίληψη των ελληνικών φωνηέντων από παιδιά με και χωρίς διαταραχή ελλειματικής προσοχής/υπερκινητικότητα. Ψυχολογία, 16(3), 253-279.
  10. Παπαδάτος, Γ. (2011). Ψυχοφυσιολογία. Αθήνα: Παρισιάνου.
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2072